Libby's Parliamentary Statement on Gaza

HANSARD
House of Commons

Libby Davies (Vancouver East)

A group of 60 delegates, including 6 Canadians, under the auspices of CODE PINK, are on a Solidarity mission in Gaza this week for International Women’s Day. They are visiting refugee camps, hospitals, and witnessing the devastating aftermath of 22 days of bombing by Israeli defense forces.

After 20 months of the blockade and the loss of basic necessities of life, Canada must call for an end to the siege of Gaza and help find a way forward to address the root causes of violence and the ongoing occupation of Palestinian land.

Canada must begin by following through on its promise for aid, and exercise its responsibility under international law to condemn the use of force and violence, and begin the process for normalized relations to attain a Palestinian state and peace for the region.

The women and men in the solidarity delegation in Gaza are showing tremendous courage and resolve in their mission.

The Canadian government must do likewise and commit to the rule of law for peace and justice.

This Speech in Parliament was posted on March 12, 2009

1 Comment

[Traduction officielle] Intervention de Mme Davies sur Gaza

Monsieur le Président, un groupe de 60 délégués, dont six Canadiens, sont cette semaine en mission de solidarité à Gaza sous les auspices de CODEPINK, et ce, à l'occasion de la Journée internationale de la femme. Ils visitent des camps de réfugiés et des hôpitaux pour voir de leurs propres yeux les effets dévastateurs de 22 jours de bombardement par les forces israéliennes.

Le blocus dure depuis 20 mois et les habitants de Gaza ne peuvent plus subvenir à leurs besoins les plus fondamentaux. Il faut donc que le Canada exige la fin du siège de Gaza et contribue à trouver un moyen de s'attaquer aux causes profondes de la violence et au problème que constitue l'occupation du territoire palestinien.

Le Canada doit commencer par respecter sa promesse de fournir de l'aide aux Palestiniens et doit respecter ses obligations en matière de droit international, en l'occurrence condamner l'usage de la force et de la violence. Le Canada doit aussi lancer un processus de normalisation des relations en vue de la création d'un État palestinien et de l'établissement de la paix dans la région.

Les femmes et les hommes qui sont en mission de solidarité à Gaza sont extrêmement courageux et résolus. Le gouvernement du Canada doit leur emboîter le pas et faire respecter la primauté du droit, et ce, au nom de la paix et de la justice.

Source: Hansard, 11 mars 2009
http://www2.parl.gc.ca/HousePublications/Publication.aspx?DocId=3738058&...